Een slijmbeursontsteking bij je schouders bij Fysio Baarn

Pijn bij elke beweging

Pijn, pijn, pijn. Als je je rustig houdt gaat het nog wel. Maar als je in beweging komt… het doet meteen pijn. En het wordt steeds erger. Je slaapt slecht. Je komt niet in slaap, ligt te draaien en als je op je zij ligt verkramp je van de pijn.slijmbeursontsteking

Of stel ik me aan?

Dat is het hem nu juist. Met de kiezen op elkaar kun je best vooruit. Het doet pijn, maar de dag gaat vanzelf voorbij. Sommige bewegingen zijn moeilijk, maar, met een paar handigheidjes of hulp van een ander… je komt de dag wel door. Tenminste, tot nu toe. Want nu begint het steeds erger te worden, lijkt het wel.

Je lichaam beschermt je

Je spieren lopen over de slijmbeurs. Vandaar dat het pijn doet als je beweegt. Als er geen spanning op de slijmbeurs staat, valt de pijn wel mee. Zodra je gaat bewegen, of op je schouder gaat liggen, doet het pijn. Je lichaam heeft dat al lang in de gaten en probeert je te beschermen door —onbewust— die schouder te ontzien. Daarom wordt spier slapper.

De oorzaak kennen

We besteden er tijdens het onderzoek aandacht aan: de oorzaak. Zou het kunnen dat je ‘boven je macht werkt’, of maak je vaak dezelfde beweging (bijvoorbeeld tijdens je werk)? Bij wat oudere patiënten kan het zijn dat kleine scheurtjes, die nu eenmaal niet zo snel meer genezen, de geïrriteerde slijmbeurs veroorzaken.

De kans is groot dat je hier bent omdat je bent doorverwezen door je huisarts. In veel gevallen behandelen huisartsen een slijmbeursontsteking met rust, een injectie en fysiotherapie.

Eerst moet die pijn verminderen

We helpen de pijn te verminderen met deep-tissue massage waarmee we de spieren in je schouder losmaken en waardoor je meer ruimte in je schouder krijgt. Die ruimte geeft de slijmbeurs rust en daardoor neemt de pijn af. De massage vermindert de pijn en bereidt je spieren voor op de krachttraining in een later stadium in de behandeling.

Het is een traject dat tijd nodig heeft

Het herstel kan een tijdje duren. Binnen ongeveer twee weken is de ergste pijn wel weg. Je kunt je schouder dan weer normaal gebruiken. Met beleid natuurlijk, en opletten dat je het niet forceert. In deze fase krijg je rekoefeningen om je spieren lang te maken. Voor de krachttraining moeten je spieren niet alleen los, maar ook lang zijn. Je kunt zelf zien wanneer de spieren op lengte zijn: ga voor een spiegel staan en beweeg de ene arm en schouder en daarna de andere; als je dezelfde bewegingen kunt maken, zijn de spieren even lang.

Werken aan sterke spieren én kennis

Uiteindelijk gaat het erom de spieren in je schouder weer sterk te maken. Je krijgt er een persoonlijk trainingsschema voor. Daarnaast helpen we je bij het verbeteren van je houding en bewegingen. De helft van de cliënten is binnen zes weken klachtenvrij, de andere helft doet er wat langer over, soms tot een half jaar.

Wil je meer weten?

Bel of mail ons voor een afspraak, we helpen je graag!